کد مطلب:314695 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:215

رود نیل
رود نیل طویل ترین رود جهان به درازای تقریبی (6700 كیلومتر) در حاشیه شرقی صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته است و در حوضه ای به وسعت (2870000 كیلومتر) از ارتفاعات و دریاچه های شرقی آفریقا در حدود (50 عرض جنوبی سرچشمه جنوبی) و در اطراف (310 عرض شمالی) به دریای مدیترانه می ریزد و خود در طول یك دهم محیط زمین جریان دارد حوضه آبی این رود بخشهایی از كشورهای تانزانیا، بوروندی، رواندا، كنیا، اوگاندا، اتیوپی و تمامی وسعت سودان و مصر را در بر می گیرد، ولی در سودان و مصر است كه حیات اقتصادی و وجود سیاسی این دو كشور بدان بستگی دارد. به دیگر سخن سودان و مصر هر چه دارند از نیل دارند (1)

درباره رود نیل مصر روایت بر دو گونه صادر شده است، یك دست آن را مورد تعریف و مدح قرار داده است مانند روایت شماره 6 و 15 و فصل 2 آب فرات و شماره 7 فصل آب زمزم و روایت 1 فصل 4 كه به تعریف و تمجید آن تصریح كرده است.

اما حدیث دیگر

1 - قال علی بن ابیطالب (علیه السلام) ماء نیل مصر یمیت القلب و لاتغسلوا



[ صفحه 166]



رؤسكم من طینها فانها تورث الزمانه و الدیاثة [1] .

امیرمؤمنان فرمود: آب نیل مصر دل را می میراند، سرتان را با گل آن نشوئید چون سبب زمین گیری و دیوثی «بی غیرتی» می شود.

2 - عن الصادق (علیه السلام) تفجرت العیون من تحت الكعبة و ماء نیل یمیت القلوب و ایكل فی فخارها و غسل الرأس بطینها یذهب بالغیرة و یورث الدیاثة [2] از امام صادق (علیه السلام) است، چشمه ها از زیر كعبه شكافته شد، و آب نیل دلها را می میراند، خوردن در ظروف سفالی آن و شستن سر با گل آن غیرت را می برد و بی غیرت می كند.

قال الحر العاملی (ره) یمكن ان یكون المراد انه یذهب قسوة القلب و یحصل منه اللین و الخشوع و رقة القلب فیكون مدحا له و یمكن حمله علی الكراهة و ایول علی الجواز، [3] حر عاملی رحمة الله علیه می فرماید: ممكن است از جمله (یذهب بالغیرة) منظور، این باشد كه قساوت قلب را از بین می برد و به جای خشونت، ایجاد نرمش و خشوع می كند، در این صورت این أحادیث، تعریف و تمجید از آن است و ممكن است آن را به كراهت و اولی را به جواز حمل كنیم.

علامه مجلسی رضوان الله تعالی می گوید: و اما نیل، شاید شقاوت اهل آن به خاطر بدی خاك مصر باشد؛ چنانچه در اخبار است «فلو جری فی غیره لم یكن كذالك» [4] اگر در غیر از خاك مصر جاری شده بود این طور نمی شد. البته تأثیر



[ صفحه 167]



آب و هوا و خاك هر منطقه از كره زمین، در اخلاق، آداب، فرهنگ، حتی در خلقت انسان و حیوان همان منطقه غیر قابل انكار است، با تجربه ثابت شده است كه: انسانهای یك منطقه، خون گرم و شجاع و غیرتمند و در عین حال باگذشت هستند، ولی منطقه دیگر، درست نقطه مقابل آن است، منطقه ای سفیدپوست و دیگری سیاه پوست، جایی انسانهای سالم چاق و خوش تیپ و دیگری غیر آن.

پس تأثیر خاك در ساختمان و ساختار بدن انسانها در موضع قدرت می باشد، اگر سفرهایی به اقصی نقاط كره زمین و یا مناطق مختلف آن كرده و با اهالی و ساكنین آنها تماس نزدیك داشته باشیم، تفاوت فاحش و فرق باورنكردنی را می بینیم. در محلی به خاطر نگاه گوشه چشمی به ناموس كسی برابر است با از دست دادن جان عزیز خویش؛ و در منطقه ای انسانها نترس، قوی دل و روح نیرومند و در دیگری ترسو، ناتوان و ضعیف می باشد. پس اخبار و احادیث به واقعیت نظارت دارد، حالا آن واقعیت ها و حقیقت ها چه باشد و الله العالم بالسر و الخفیات. خداوند دانای اسرار و رازهاست.


[1] بحارالانوار: ج 66 ص 450 / 18؛ كافي: ج 6 ص 391 / 3.

[2] بحارالانوار: ج 66 ص 451 / 4؛ به نقل از الفردوس.

[3] وسائل: ج 25 ص 272؛.

[4] بحارالانوار: ج 60 ص 42 / 12.